KOMUNIKASI POLITIK ANIES BASWEDAN DALAM MEMBENTUK OPINI PUBLIK MELALUI MEDIA SOSIAL MENJELANG PEMILIHAN PRESIDEN 2024
DOI:
https://doi.org/10.33822/jpds.v3i2.6189Kata Kunci:
Political Communication, Social Media, Public OpinionAbstrak
Political communication is a crucial element that must exist among political actors because political communication can build the image of political actors in the eyes of society. Moreover, the presidential election in Indonesia will take place in about two years. Various issues regarding who will become the candidate pair in the 2024 Presidential Election have been frequently discussed by the media and the public. Various names of political figures are predicted to run for office in 2024. Various responses and public opinion regarding political actors also varied. Some voluntarily supported and some even openly disapproved of the issue of the intended political actor nominating himself in the 2024 presidential election. One example of such a political actor is Anies Baswedan. Anies himself is an example of a political actor who often uses social media to convey his political communications. Social media was chosen because it is the most accessible platform for two-way communication. Therefore, here we will analyze Anies Baswedan's style of political communication on social media and public opinion given by the public.
Referensi
Alim, A. S., & Rahmawati, D. E. (2021). KOMUNIKASI POLITIK ANIES BASWEDAN MELALUI SOSIAL MEDIA TWITTER. Jurnal Academia Praja, 4(2), 441-453.
Arikunto, S. (2019). Prosedur penelitian suatu pendekatan praktik.
Atmoko, Bambang Dwi. (2012). Instagram Handbook Tips Fotografi PonseI. Jakarta: Media Kita
Budiyono. 2016. Media Sosial dan Komunikasi Politik: Media Sosial sebagai Komunikasi Politik Menjelang Pilkada DKI Jakarta 2017. Jurnal Komunikasi P-ISSN: 1907- 898X, E-ISSN: 2548-7647 Volume 11, Nomor 1, Oktober 2016
Farisa, F. C. (2022, Oktober 4). Perjalanan Nasdem Cari Capres 2024: Dari Ganjar Pranowo, Andika Perkasa,Berlabuh ke Anies Baswedan. Kompas.com. https://nasional.kompas.com/read/2022/10/04/06000071/perjalanan-nasdem-cari-capres-2024-dari-ganjar-pranowo-andika-perkasa
Firman, F., & Trijayanto, D. (2021). Pola Komunikasi Virtual Pembelajaran Daring dalam Program MBKM (Studi Deskriptif pada Mahasiswa Peserta MBKM FISIP UTA’45 Jakarta). PROMEDIA (PUBLIC RELATION DAN MEDIA KOMUNIKASI), 7(2).
Gelora.Co , (2022).'Pendukung Anies Sangat Kecil', Pengamat Sarankan NasDem Evaluasi Pengusungan Anies Baswedan Sebagai Calon Presiden Diakses pada 11 November 2022, dari https://www.gelora.co/2022/11/pendukung-anies-sangat-kecil-pengamat.html?m=1
Gunawan, R. H. (2020). Saluran Komunikasi Politik dalam Pembangunan Demokrasi pada Pemilu Legislatif DPR-RI di Kota Bogor 2019. Jurnal Komunikasi Pembangunan, 18(02), 141-151.
Himso.id. (2021). Saluran atau Media Komunikasi Politik. Diakses pada 5 Desember 2022, dari https://himso.id/saluran-atau-media-komunikasi-politik/
https://eprints.uny.ac.id/18549/3/BAB%20II%2010401244034.pdf
Indrawan, R. M. J. (2017). Dampak komunikasi politik dan opini publik terhadap perilaku masyarakat. WACANA: Jurnal Ilmiah Ilmu Komunikasi, 16(2), 171-179.
Kurniawan, I. G. H., & Arianto, H. (2020). Polemik Pembatasan Masa Jabatan untuk Jabatan Publik di Indonesia Terkait dengan Demokrasi dan Pancasila. Lex Jurnalica, 17, 264-270.
Raharjo, A. (2022, Oktober 22). Pengamat: Anies Temui Jokowi Demi Hilangkan Citra
Rahmawati, R. (2018). Responsibilitas Penyelenggara Pemilu Dalam Penanganan Penyelenggaraan Pemilu. JURNAL POLINTER: KAJIAN POLITIK DAN HUBUNGAN INTERNASIONAL, 3(2).
BerseberanganRepublika.co.id. https://www.republika.co.id/berita/rk4v64436/pengamat-anies-temui-jokowi-demi-hilangkan-citra-berseberangan
Santoso, D. H. (2018). Media dan Komunikasi Politik (Potret Demokrasi di Indonesia dalam Perspektif Komunikasi Politik).
Shahreza, M. (2018). Pengertian Komunikasi Politik.
Siagian, H. F. (2015). Pengaruh Dan Efektivitas Penggunaan Media Sosial Sebagai Saluran Komunikasi Politik Dalam Membentuk Opini Publik. Jurnal Al-Khitabah, 2(1).
Syarief, F. (2017). Pemanfaatan Media Sosial Dalam Proses Pembentukan Opini Publik (Analisa Wacana Twitter Sby). Jurnal Komunikasi, 8(3).