Pengaruh e-WoM (Electronic Word of Mouth) terhadap Keputusan Pembelian Kosmetik Halal di Shopee

Elsa Rizki Yulindasari, Khusnul Fikriyah

Abstract


Abstract

Electronic Word of Mouth is a form of positive or negative communication related to products and services that are shared by one consumer after using the purchased product or service to other consumers through the Shopee platform. Like purchasing products in general, consumers will pay attention to reviews from previous buyers with the aim that they know what the advantages and disadvantages of the product to be purchased are. In order to increase their sales and generate business success, companies aim to build, maintain and monitor a favorable brand reputation with the use of such e-WoM. This study aims to determine whether the e-WoM on the Shopee platform provided by one person affects the purchasing decisions of others. By using quantitative methods and partial test analysis, this research uses primary data with a sample of 100 respondents who live in East Java with simple regression analysis analyzed using SPSS 26. The results show that e-WoM has a significant positive effect on purchasing decisions.

 

Abstrak

Electronic Word of Mouth merupakan bentuk komunikasi positif atau negatif terkait dengan produk dan layanan yang dibagikan oleh konsumen satu setelah menggunakan produk atau jasa yang dibelinya ke konsumen lain melalui platform Shopee. Seperti pembelian produk pada umumnya, konsumen akan memperhatikan ulasan-ulasan dari pembeli sebelumnya dengan tujuan agar mereka mengetahui apa keunggulan serta kelemahan dari produk yang akan dibeli. Untuk meningkatkan penjualan mereka dan menghasilkan kesuksesan bisnis, perusahaan bertujuan untuk membangun, memelihara, dan memantau reputasi merek yang menguntungkan dengan adanya penggunaan e-WoM tersebut. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui apakah e-WoM yang terdapat di platform Shopee yang diberikan oleh satu orang mempengaruhi keputusan pembelian orang lain. Dengan menggunakan metode kuantitatif dan analisis uji parsial, riset ini menggunakan data primer dengan sampel responden sebanyak 100 responden yang berdomisili di Jawa Timur dengan analisis regresi sederhana yang dianalisis menggunakan SPSS 26. Hasil penelitian menunjukkan bahwa e-WoM berpengaruh positif secara signifikan terhadap keputusan pembelian.


Keywords


e-WoM; Keputusan Pembelian; Kosmetik Halal

Full Text:

PDF

References


Agnestia, F. (2015). Analisis Isi Electronic Word of Mouth Komunitas Aquascape Salatiga (Alga) di Facebook.

Ahmad, N. (2014). Impact of Word of Mouth on Consumer Buying Decision. European Journal of Business and Management, November. http://iiste.org/Journals/index.php/EJBM/article/view/16571/16973

Badir, M., & Andjarwati, A. L. (2020). The Effect of E-WOM, Ease of Use and Trust on Purchase Decisions (Study on Tokopedia Application Users). Jurnal Minds: Manajemen Ide Dan Inspirasi, 7(1), 39. https://doi.org/10.24252/minds.v7i1.13715

Bhatti, A., Akram, H., & Khan, A. U. (2020). E-commerce trends during COVID-19 Pandemic E-commerce trends during COVID-19 Pandemic. International Journal of Future Generation Communication and Networking, 13(June).

Databoks. (2020). Pengunjung Situs E-Commerce Pada Kuartal III 2020 (p. 1).

Gunawan, D. (2022). Keputusan Pembelian Konsumen Marketplace Berbasis Social Media Marketing. PT. Inovasi Pratama Internasional.

Gustiani, M. (2019). Peran Electronic Word of Mouth Dalam Membangun Citra Destinasi Guna Mempengaruhi Keputusan Berkunjung Wisatawan Ke Suatu Destinasi Pariwisata. Competence : Journal of Management Studies, 12(2), 1–14. https://doi.org/10.21107/kompetensi.v12i2.4962

Herianto, Lala, A. A. T., & Nurpasila. (2021). Perilaku Konsumsi Sebelum dan Selama Pandemi Covid-19 di Indonesia: Studi Perbandingan. Journal of Islamic Economics and Finance Studies, 2.

Hermawan, H. (2017). Sikap Konsumen terhadap Belanja Online. WACANA, Jurnal Ilmiah Ilmu Komunikasi, 16(1), 136–147. https://doi.org/10.32509/wacana.v16i1.6

Hollensen, S. (2010). Marketing Management, A Relationship Approach (2nd ed.). Pearson Education Limited.

Hossain, M. M., Kabir, S., & Rezvi, R. I. (2017). Influence of Word of Mouth on Consumer Buying Decision : Evidence from Bangladesh Market Machine Translated by Google Influence of Word of Mouth on Consumer Buying Decision : Evidence from Bangladesh Market . European Journal of Business and Management, May, 38–45.

Iman Prayoga, & M. Rachman Mulyandi. (2020). Pengaruh Electronic Word Of Mouth Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen Pada Fore Coffee. Jurnal Syntax Transformation, 1(5), 136–140. https://doi.org/10.46799/jst.v1i5.60

Javiland, M. R., & Saimei, N. (2012). The Effect of Electronic Word of Mouth on Brand Image and Purchase Intention: An Empirical Study in the Automobile Industry in Iran. Marketing Intelligence & Planning, 30.

Kartika, M., & Ganarsih, R. L. (2019). Analisis E-Wom Shopping Experience Terhadap Keputusan Pembelian dan Kepuasan Konsumen E-Commerce Shopee pada Mahasiswa Pascasrjana Universitas Riau. Jurnal Tepak Manajemen Bisnis, XI, 289–307.

Kotler, P., & Amstrong, G. (2012). Principles of Marketing (14th ed.). Pearson Prentice Hall.

Kotler, P., & Keller, K. L. (2016). Marketin Management (15th ed.). Prentice-Hall International.

Maria Agustin Putri. (2018). Pengaruh Electronic Word of Mouth Di Media Sosial Instagram Terhadap Keputusan Berkunjung Ke Wisata Bukit Rhema Magelang. In Pemasaran (Vol. 2, Issue 1, pp. 1–13). http://link.springer.com/10.1007/978-3-319-76887-8%0Ahttp://link.springer.com/10.1007/978-3-319-93594-2%0Ahttp://dx.doi.org/10.1016/B978-0-12-409517-5.00007-3%0Ahttp://dx.doi.org/10.1016/j.jff.2015.06.018%0Ahttp://dx.doi.org/10.1038/s41559-019-0877-3%0Aht

Pratminingsih, S. A., Astuty, E., & Mardiansyah, V. (2019). The Influence of Electronic Word of Mouth and Brand Image on Buying Decision. Journal of Adv Research in Dynamical & Control Systems, 11.

republika.co.id. (2021). Putri Indonesia Ini Akui Pernah Tertipu Produk Kecantikan. https://www.republika.co.id/berita/qz83hc480/putri-indonesia-ini-akui-pernah-tertipu-produk-kecantikan

Sahidillah Nurdin, V. W. (2021). Peran Mediasi Citra Merek Pada Hubungan Antara Electronic Word of Mouth ( E-Wom ) Oleh Beauty Vlogger. Jurnal Sain Manajemen, 3(1).

Sari, N., Saputra, M., & Husein, J. (2017). Pengaruh Electronic Word of Mouth terhadap Keputusan Pembelian pada Toko Online Bukalapak.com. Jurnal Manajemen Magister, 03, 96–106.

Sociolla. (2021). Glossary.

Soinbala, R., & Bessie, J. L. D. (2020). Pengaruh Electronic Word of Mouth (e-WOM) Melalui Media Sosial Instagram Terhadap Keputusan Pembelian. Jurnal Ekonomi & Ilmu Sosial, 1.

Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif R & G. Alfabeta.

Supradono, B., & Hanum, A. N. (2011). Peran Sosial Media untuk Manajemen Hubungan dengan Pelanggan pada Layanan E-Commerce. Value Added, 7(2), 33–45.

Winarto, J. (2011). Hubungan antara Citra Merek dengan Ekuitas Merek. Jurnal Manajemen, 10(2), 103–114.

Yunaida, E. (2018). Pengaruh Brand Image (Citra Merek) terhadap Loyalitas Konsumen Produk Oli Pelumas Evalube di Kota Langsa. Jurnal Manajemen Dan Keuangan, 6(2), 798–807. https://doi.org/10.33059/jmk.v6i2.685




DOI: http://dx.doi.org/10.47700/jiefes.v3i1.4293

Article Metrics

Abstract view : 507 times
PDF - 383 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


..................................................................................................................................................................................................................................

Journal of Islamic Economics and Finance Studies (JIEFeS) has been indexed by:


Publisher: 

Faculty of Economics and Business, Universitas Pembangunan Nasional Veteran Jakarta

Jl. RS Fatmawati No. 1, Pondok Labu, Jakarta Selatan, Indonesia 12450

in cooperation with the Central Executive Board of The Indonesian Association of Islamic Economists (DPP IAEI).

Email: jiefes@upnvj.ac.id

 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.