Waqf Literacy: The Dynamics of Waqf in Indonesia

Authors

  • Ahmad Lukman Nugraha Postgraduate Student, UIN Sunan Gunung Djati Bandung
  • Adib Susilo Islamic International University Malaysia
  • Miftahul Huda Universitas Darussalam Gontor, Ponorogo
  • Mohamad Anton Athoillah UIN Sunan Gunung Djati Bandung
  • Chaerul Rochman UIN Sunan Gunung Djati Bandung

DOI:

https://doi.org/10.47700/jiefes.v3i2.5082

Keywords:

Islamic Philanthropy, Literacy, Waqf

Abstract

In the history of Islamic civilization, waqf has been a pillar of the glory of Islam. The function of waqf is as a provider of public facilities and social facilities that support the life of the Muslim community, such as mosques, squares, Islamic schools, cemeteries and public roads. The development of waqf in Indonesia can have an influence on fiscal policy, namely through cash waqf. Even though Indonesia has a fairly large waqf potential, Indonesia has not been able to manage its waqf properly. Therefore, studies related to the development of waqf in Indonesia are still an interesting study for both scientists and practitioners. The purpose of this article is to review the development of waqf in Indonesia. The approach used in this paper is descriptive qualitative. The author finds the development of waqf in Indonesia is very dynamic. It can be seen from the existing phenomena, the dynamics of the waqf fatwa and the products being donated are increasingly diverse. At first, waqf only wallowed in fixed assets such as land, schools, Islamic boarding schools, and buildings that had a static nature. Beginning with the 2004 waqf law, waqf objects were transformed into cash waqf which were more practical and productive. Followed by the establishment of BWI in the same year by the Government led to an increase in the administrative management of waqf.

 

Dalam sejarah peradaban Islam, wakaf pernah menjadi penopang kegemilangan Islam. Fungsi wakaf sebagai penyedia fasilitas umum dan fasilitas sosial yang menopang kehidupan masyarakat muslim, seperti masjid, lapangan, madrasah, kuburan dan jalan umum. Perkembangan wakaf di Indonesia dapat memberikan pengaruh terhadap kebijakan fiskal yakni melalui wakaf tunai. Meskipun Indonesia memiliki potensi wakaf yang cukup besar, namun Indonesia belum dapat mengelola wakafnya dengan baik, Oleh karena itu kajian terkait perkembangan wakaf di Indonesia masih saja menjadi kajian yang menarik baik di kalangan akademisi maupun praktisi. Tujuan dari artikel ini adalah untuk mengkaji bagaimana perkembangan wakaf di Indonesia. Pendekatan yang digunakan dalam makalah ini ialah kualitatif deskriptif. Penulis menemukan perkembangan wakaf di Indonesia sangat dinamis. Terlihat dari fenomena yang ada, dinamika fatwa wakaf dan pengembangan jenis aset yang diwakafkan semakin beragam. Pada awalnya, wakaf hanya berkubang pada aset tidak bergerak sepeti tanah, sekolah, pesantren, bangunan yang memiliki sifat statis. Diawali dengan undang-undang wakaf tahun 2004, benda wakaf bertransformasi menjadi wakaf tunai yang lebih bersifat praktis dan produktif. Disusul dengan pembentukan BWI pada tahun yang sama oleh Pemerintah menimbulkan peningkatan pengelolaan wakaf secara administratif.

References

Al Arif, M. N. R. (2012). Wakaf Uang dan Pengaruhnya terhadap Program Pengentasan Kemiskinan di Indonesia. Jurnal Indo-Islamika, 2(1), 17–29. https://doi.org/10.15408/idi.v2i1.1649

Almaany Likulli Rasm Ma’na. (2022). https://www.almaany.com/id/dict/ar-id/وقف/

Ansori, M., & Iswati, S. (2009). Metodologi Penelitian Kuantitatif (1st ed.). Pusat Penerbitan dan Percetakan UNAIR.

Aprilianto, D. (2018). Dilema Wakaf Timur Kuran Perspektif Maqashid Al-Shari’ah. JES (Jurnal Ekonomi Syariah), 3(1). https://doi.org/10.30736/jesa.v3i1.37

Bank Indonesia. (2018). Core Principles for Effective Waqf Operation and Supervision. International Working Group on Waqf Core Principles.

Billah, M. M. (2020). Emergence of Awqaf development centre: a mind-mapping idea. In M. M. Billah (Ed.), Awqaf-Led Islamic Social Finance: : innovative solutions to modern applications (pp. 5–10). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780429356575

Budiarto, U. (2021). Pengembangan Digitalisasi dan Integrasi Data Wakaf Nasional. Komisi Nasional Ekonomi Dan Keuangan Syariah (KNEKS). https://knks.go.id/isuutama/29/pengembangan-digitalisasi-dan-integrasi-data-wakaf-nasional

BWI. (2020). Laporan Indeks Literasi Wakaf Indonesia Tahun 2020. https://www.bwi.go.id/4886/2020/05/30/laporan-indeks-literasi-wakaf-indonesia-2020/

BWI. (2021). Pengertian Wakaf. Knowledge Base Wakaf. https://www.bwi.go.id/literasiwakaf/pengertian-wakaf/

Direktorat Pemberdayaan Zakat dan Wakaf. (2021). Data Tanah Wakaf. SIWAK. http://siwak.kemenag.go.id/

Edward, A., & Permana, R. (2020). Wakaf Solusi Penurunan Kemiskinan. Zhafir: Journal of Islamic Economics, Finance, and Banking, 2(2), 1–14.

Faudji, R., & Paul, W. (2020). Cash Waqf Linked Sukuk dalam Optimalkan Pengelolaan Wakaf Benda Bergerak (Uang). Jurnal Ilmiah MEA (Manajemen, Ekonomi, & Akuntansi), 4(2), 331–348.

Fuadi, N. F. Z. (2018). Wakaf sebagai Instrumen Ekonomi Pembangunan Islam. Economica: Jurnal Ekonomi Islam, 9(1), 151–177. https://doi.org/10.21580/economica.2018.9.1.2711

Hakim, M. L. (2021). Fleksibilitas Waqaf Sebagai Solusi Kesejahteraan Ekonomi. Dinar: Jurnal Prodi Ekonomi Syariah, 4(2), 105–129.

Hardani, Auliya, N. H., Andriani, H., Ustiawaty, J., Fardani, R. A., Utami, E. F., Sukmana, D. J., & Istiqomah, R. R. (2015). Buku Metode Penelitian Kualitatif dan Kuantitatif. In H. Abadi (Ed.), Pustaka Ilmu (1st ed., Issue March). Pustaka Ilmu.

Hartanto, S., & Amir Sup, D. F. (2021). Konsep Sukuk Wakaf dalam Perspektif Fatwa DSN-MUI. Muslim Heritage, 6(1). https://doi.org/https://doi.org/10.21154/muslimheritage.v6i1.2767

Hazami, B. (2016). Peran dan Aplikasi Wakaf dalam Mewujudkan Kesejahteraan Umat di Indonesia. Analisis, XVI(1), 173–204. http://www.ejournal.radenintan.ac.id/index.php/analisis/article/download/742/633

Hidayatullah, H., & Sidqi, F. A. (2019). Revitalisasi Badan Wakaf Indonesia (BWI) Analisis Kritis Undang-Undang Nomor 41 Tahun 2004 Tentang Wakaf. Al-Adl : Jurnal Hukum, 11(1), 15. https://doi.org/10.31602/al-adl.v11i1.2016

Huda, M. (2012). Wakaf dan Kemandirian Pesantren Dari Tebuireng Hingga Gontor. Islamica, 7(1), 211–231.

Huda, M., Fajaruddin, A., Sunjoto, A. R., Afif, M., Triyawan, A., & Nugraha, A. L. (2019). Analysis of Maqashid Sharia Index (MSI) against Consumer Behavior Patterns. Proceedings of the 7th ASEAN Universities International Conference on Islamic Finance, 251–255. https://doi.org/10.5220/0010121302510255

Huda, N., & Heykal, M. (2010). Lembaga keuangan islam: tinjauan teoritis dan praktis (1st ed.). Kencana.

Ilmiah, D. (2020). Optimalisasi asset wakaf melalui sukuk wakaf di indonesia. JESI (Jurnal Ekonomi Syariah Indonesia), 9(2), 127-137.

Isfandiar, A. A. (2008). Tinjauan Fiqh Muamalat dan Hukum Nasional tentang Wakaf di Indonesia. La_Riba, 2(1), 51–73. https://doi.org/10.20885/lariba.vol2.iss1.art5

Juhro, S. M., Sakti, A., Syarifuddin, F., & Suryanti, E. T. (2019). Keuangan Publik Dan Sosial Islam : Teori Dan Praktik (1st ed.). Rajawali Pers.

Kahf, M. (2000). al Waqf al Islami, Tatawwuruh, Idaratuh, Tanmiyatuh. Dar al-Fikr al-Mu ‘ashir.

Kasanah, N. (2019). Wakaf Uang dalam Tinjauan Hukum, Potensi, dan Tata Kelola. Muslim Heritage, 4(1), 85. https://doi.org/10.21154/muslimheritage.v4i1.1582

Kasdi, A. (2017). Fiqih Wakaf Dari Wakaf Klasik Hingga Wakaf Produktif. Idea Press.

Kementrian Agama Republik Indonesia, Direktorat Jenderal Bimbingan Masyarakat Islam, D. P. W. (2006). Fiqih Wakaf.

Khosyi’ah, S. (2010). Waqf dan Hibah perspektif ulama fiqh dan perkembangannya di Indonesia. Pustaka Setia.

Kulsum, U. (2021). Wakaf Menurut Empat Madzhab dan Perkembangannya di Indinesia. Tanwirul Uqul- Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Islam, 2(1), 1–16.

Latif, A., Haryadi, I., & Susilo, A. (2021). Pengaruh Pemahaman Wakaf Terhadap Niat Berwakaf Tunai Jama ’ ah Masjid di Kecamatan Kota Ponorogo. Islamic Economics Journal, 07(01), 31–44. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.21111/iej.v7i1.5410

Masrifah, A. (2019). Integrated Sukuk based Waqf in Pesantren: A Modified Model. In Proceedings of the 7th ASEAN Universities International Conference on Islamic Finance (7th AICIF 2019)-Revival of Islamic Social Finance to Strengthen Economic Development Towards a Global Industrial Revolution (Vol. 1, pp. 5-10). SciTePress.

Medias, F. (2010). Wakaf Produktif Dalam Perspektif Ekonomi Islam. La_Riba, 4(1), 71–86. https://doi.org/10.20885/lariba.vol4.iss1.art5

Musa, A. (2018). Wakaf Tunai dalam Perspektif Majelis Ulama Indonesia (Analisis Terhadap Fatwa MUI No.2. Tahun 2002 Tentang Wakaf Uang). Dusturiyah: Jurnal Hukum Islam, Perundang-Undangan Dan Pranata Sosial, 7(2). https://doi.org/10.22373/dusturiyah.v7i2.3254

Naqvi, S. N. H. (1981). Ethics and Economics: An Islamic Synthesis (Islamic economic series). Universitas Michigan.

Nissa, C. (2017). Sejarah, Dasar Hukum Dan Macam-Macam Wakaf. Jurnal Keislaman, Kemasyarakatan & Kebudayaan, 18(2), 205–219.

Nugraha, A. L., Sunjoto, A. R., & Susilo, A. (2019). Signifikansi Penerapan Literasi Ekonomi Islam di Perguruan Tinggi: Kajian Teoritis. Islamic Economics Journal, 5(1), 143-162. http://dx.doi.org/10.21111/iej.v5i1.3680

Nugraha, A. L., Susilo, A., & Rochman, C. (2021). Peran Perguruan Tinggi Pesantren dalam Implementasi Literasi Ekonomi. Journal of Islamic Economics and Finance Studies, 2(2), 162-173.

Prasetya, R., Hamzah, M. Z., Nurwahidin, N., & Fahruroji, F. (2021). Strategi Pengembangan Pemasaran Sukuk Wakaf Ritel Indonesia. Al-Muzara’ah, 9(2), 167–184. https://doi.org/10.29244/jam.9.2.167-184

Rizal, A., Fauziyah, N. E., Ma’ruf, A., & Susilo, A. (2020). Integrating Zakah and Waqf for Developing Islamic Economic Boarding School (IEBS) Project in Indonesia. Journal of Islamic Economics and Philanthropy, 3(2). https://doi.org/10.21111/jiep.v3i02.4577

Rohmaningtyas, N., & Herianingrum, S. (2017). The Significance of Waqf in Historical and Teoritical Studies. Journal of Islamic Economics Science, 1(1), 39–55.

Sadeq, A. M. (2002). Waqf, perpetual charity and poverty alleviation. International Journal of Social Economics, 29(1–2), 135–151. https://doi.org/10.1108/03068290210413038

Shodikin, A., & Azis, A. A. (2017). Penarikan Kembali Harta Wakaf oleh Pemberi Wakaf (Studi Komperatif Imam Syafi’i dan Imam Abu Hanifah). Mahkamah: Jurnal Kajian Hukum Islam, 2(2), 255–268.

Siyoto, S., & Sodik, M. A. (2015). Dasar Metodologi Penelitian (Ayup (Ed.); 1st ed.). Literasi Media Publishing.

Soenjoto, A. R., Susilo, A. ., & Afif, M. . (2018). Pengaruh model rekrutment karyawan badan wakaf pada kinerja pengelolaan aset umat (Studi kasus Badan Wakaf Indonesia). Al Tijarah, 4(2), 25. https://doi.org/10.21111/tijarah.v4i2.2826

Solichin, M., & Anwar, M. A. (2020). Gerakan Sosial Keagamaan Pendidikan Islam Masa Kolonialisme. Dirāsāt: Jurnal Manajemen Dan Pendidikan Islam, 6(1), 69–91.

Sugiyono. (2011). Metodologi penelitian kuantitatif kualitatif dan R&D. Alpabeta.

Susilo, A. (2016). Kontribusi Waqf Gontor Terhadap Kesejahteraan Masyarakat Desa Gontor. Islamic Economics Journal, 2(1). https://doi.org/10.21111/iej.v2i1.967

Susilo, A., Abdullah, N. I., & Embi, N. A. C. (2021). The Concept of Gontor’s Literacy on Waqf as A Model to Achieve Waqf Inclusion and Increase Cash Waqf Participation. The 9th International Islamic Economic System Conference (I-IECONS) 2021, 12/VIII, 2018–2022.

Syakir, A. (2018). Pemberdayaan Ekonomi Umat Islam Indonesia Melalui Wakaf Produktif. Al-Intaj: Jurnal Ekonomi Dan Perbankan Syariah, 2(1), 37–48.

Toraman, C., Tuncsiper, B., & Yilmaz, S. (2007). Cash Awqaf in the Ottomans as Philanthropic Foundations, and their Accounting Practices. 5th Accounting History International Conference, Banff, 9–11.

Ubaidillah, U., Masyhuri, M., & Wahyuni, N. (2021). Cash Waqf Linked Sukuk (CWLS): An Alternative Instrument for Infrastructure Financing. Indonesian Interdisciplinary Journal of Sharia Economics (IIJSE), 4(1), 35-49.

Zaidah, Y. (2012). Wakaf Tunai sebagai Alternatif Pemberdayaan Ekonomi Ummat Islam di Indonesia. ATTARADHI: Jurnal Studi Islam, 3(2), 187–196.

Zaluchu, S. E. (2020). Strategi Penelitian Kualitatif dan Kuantitatif di dalam Penelitian Agama. Evangelikal: Jurnal Teologi Injili Dan Pembinaan Warga Jemaat, 4(1), 28–38.

Zamzamy, M. T. (2015). Asalibu Muassasah Az-Zakah fi Rofahiyah Al-Mujtama’ wa Atsariha fiHayatihim Al-Iqtishodiyyah. Islamic Economics Journal, 1(1), 23. https://doi.org/10.21111/iej.v1i1.343

Downloads

Published

2022-12-17