Peran Etika Bisnis Islam dalam Meningkatkan Kepercayaan dan Repeat Order Konsumen
DOI:
https://doi.org/10.47700/jiefes.v3i2.4868Keywords:
Etika Bisnis, Kepercayan, Repeat OrderAbstract
The rapid development of business and technology has had a positive impact on the business world so that attention to consumer trust and repeat orders is an important thing that must be considered. The purpose of this study is to analyze the role of Islamic business ethics in increasing consumer confidence and the implications for increasing consumer repeat orders. This study uses a qualitative method with a type of phenomenological research. The data sources used are primary and secondary data. Primary data was obtained through observation and direct interviews with 14 informants while secondary data was obtained from relevant literature. The research results show that CV. Sibuh Soppeng Regency focuses its operations on two things, namely service and marketing by implementing Islamic business ethics. Several indicators are used in building consumer trust such as good service, honesty, keeping promises, being responsible for consumers, and working on time which has implications for repeat orders from these consumers.
Perkembangan bisnis dan teknologi yang semakin pesat membawa dampak positif dalam dunia bisnis sehingga perhatian terhadap kepercayaan dan repeat order konsumen menjadi hal penting yang harus diperhatikan. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk menganalisis peran etika bisnis Islam dalam meningkatkan kepercayaan konsumen serta implikasinya terhadap peningkatan repeat order konsumen. Penelitian ini menggunakan metode kualitatif dengan jenis penelitian fenomenologi. Sumber data yang digunakan yaitu data primer dan sekunder. Data primer diperoleh melalui observasi dan wawancara langsung dengan 14 informan sedangkan data sekunder didapat dari literatur yang relevan. Hasil Penelitian menunjukkan bahwa CV. Sibuh Kabupaten Soppeng memfokuskan operasionalnya pada dua hal yaitu pelayanan dan pemasaran dengan mengimplementasikan etika bisnis Islam. Beberapa indikator digunakan dalam membangun kepercayaan konsumen seperti pelayanan yang baik, kejujuran, menepati janji, bertanggung jawab terhadap konsumen, serta bekerja tepat waktu yang berimplikasi terhadap repeat order dari konsumen tersebut.
References
Amalia, F. (2016). Etika Bisnis Islam : Konsep Dan Implementasi Pada Pelaku Usaha Kecil. Al-Iqtishad: Jurnal Ilmu Ekonomi Syariah, 6(1), 133–142.
Arifin, M. J. (2021). Strategi Islamic Branding Dalam Membangun Kepercayaan Konsumen. Jurnal Eksyar (Jurnal Ekonomi Syariah, 08(01), 67–83.
Arwin, & Faradiba, B. (2021). Laundry Business Opportunities Of Covid-19 : An Analyses From Maqashid Al Syariah. Laa Maisyir, 8(2).
Asmi, I., & Permata, S. (2020). Tinjauan Etika Bisnis Islam Dalam Meningkatkan Loyalitas Pelanggan Pusat Kuliner Di Jalan Tondong Kecamatan Sinjai Utara. Adz Dzahab Adz Dzahab Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Islam, 2(1), 36–44.
Bahrudin, M., & Zuhro, S. (2018). Pengaruh Kepercayaan Dan Kepuasan Pelanggan Terhadap Loyalitas Pelanggan. Jurnal Bisnis, 3(1), 1–17.
Baidowi, A. (2017). Etika Bisnis Perspektif Islam. Jurnal Hukum Islam (Jhi), 9(2), 239–250.
Fajrin, F. V., & Sampurno Wibowo, Se., M. S. (2018). Pengaruh Event Marketing Terhadap Brand Image Pada Pt Pikiran Rakyat Bandung 2018. Jurnal Manajemen Pemasaran, 4(2), 357–369.
Fatmalawati, D. S., & Andriana, A. N. (2021). Pengaruh Citra Merek, Harga Dan Kualitas Produk Terhadap Minat Pembelian Ulang Kosmetik Pt. Paragon Technology And Innovation. Jurnal Manajemen Bisnis, 10(2), 177–186.
Fauzi, A. S., Suransi, N. K., & Alamsyah. (2016). Pengarh Gcg Dan Csr Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Profitabilits Sebagai Variabel Pemoderisasi. Jurnal Infestasi, 12(1), 1–19.
Firdayanti, R. (2018). Journal Of Social And Industrial Psychology. Persepsi Risiko Melakukan Ecommerce Dengan Kepercayaan Konsumen Dalam Membeli Produk Fashion Online, 1(1), 1–7.
Haryanti, N., & Wijaya, T. (2019). Analisis Penerapan Prinsip-Prinsip Etika Bisnis Islam Pada Pedagang Di Pd Pasar Tradisional Pancasila Tarikmalaya. Jurnal Ekonomi Syariah, 4(2), 122–129.
Juliyani, E. (2016). Etika Bisnis Dalam Persepektif Islam. Jurnal Ummul Qura, 7(1), 63–74.
Khairunnisa, & Farida, L. E. (2018). Strategi Digital Entrepreneur Dalam Meningkatkan Kepercayaan Konsumen. Proceeding Of National, 6014, 225–232.
Khotimah, K., & Febriansyah. (2018). Pengaruh Kemudahan Penggunaan, Kepercayaan Konsumen & Kreativitas Iklan Terhadap Minat Beli Konsumen. Jurnal Manajemen Strategi Dan Aplikasi Bisnis, 1(1), 19–26.
Kurniawan, P. S. (2018). Konsep Tanggung Jawab Sosia; Dan Lingkungan Perusahaan Dan Social And Enviromental Accounting Sebagai Wujud Implementasi Enterprise Theory. 4, 1–20.
Latief, A. (2018). Analisis Pengaruh Produk , Harga , Lokasi Dan Promosi Terhadap Minat Beli Konsumen Pada Warung Wedang Jahe ( Studi Kasus Warung Sido Mampir Di Kota Langsa ). Jurnal Manajemen Dan Keuangan, 7(1), 90–99.
Nurbayani, & Muliana. (2021). Islamic Business Ethics Implementation Towards Sustainibility Of The Hajj And Umrah Business Travel Agency Of Makassar City. Laa Maisyir, 8(1).
Purwanti, N., & Pujawati, A. (2021). Penerapan Etika Bisnis Islam Dalam Transaksi E-Commerce. Jurnal Ilmu-Ilmu Agama, 3(1), 62–77.
Safa’atillah, N. (2019). Pengaruh Faktor Kelengkapan Produk, Kualitas Produk Dan Citra Produk Terhadap Loyalitas Konsumen Basmalah Market Karanggeneng. Iltizam Journaal Of Shariah Economic Research, 3(1), 1–23.
Sholihat, A. (2018). Pengaruh Promosi Penjualan Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Keputusan Pembeliaan Di Krema Koffie. Jom Fisip, 5(1), 1–15.
Sulindra, L., & Yohanes Sondang Kunto, S.Si., M. S. (2015). Analisis Pengaruh Retail Mix Terhadap Repeat Purchase Konsumen Bakerzin Tunjungan Plaza Surabaya. Jurnal Manajemen Pemasaran Petra, 2(1), 1–11.
Sumadi, Tho’in, M., Efendi, T., & Permatasari, D. (2021). Pengaruh Strategi Pemasaran Syariah , Kepuasan Konsumen Dan Kepercayaan Konsumen Terhadap Loyalitas Konsumen ( Studi Kasus Pada Naughti Hijab Store ). Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 7(02), 1117–1127.
Suryana, P. (2015). Analisis Faktor Yang Mempengaruhi Keputusan Pembelian Dan Implikasinya Pada Minat Beli Ulang. Jurnal Trikonomika, 12(2).
Wiranti, N. A. (2021). Klasifikasi Shopping Motivation Konsumen Berdasarkan Store Atmosphere Dan Loyalitas Konsumen. Jurnal Manajemen, 13(1), 103–113.
Downloads
Additional Files
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors can enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) before and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.