STRATEGI KOMUNIKASI HUMAS SMESCO INDONESIA DALAM PUBLIKASI PROGRAM UMKM MELALUI MEDIA SOSIAL INSTAGRAM
DOI:
https://doi.org/10.33822/gk.v6i2.6565Keywords:
humas, Instagram, sosial media, strategi komunikasiAbstract
Micro, Small and Medium Enterprises (MSMEs) not only create jobs, but also contribute to the country's economic growth and contribute to achieving the 17 sustainable development goals listed in the SDGs. Therefore, the use of communication strategies in publicizing MSME products is very crucial so that the message conveyed can run effectively. One of the effective communication tools in promoting MSMEs is social media, which can open up opportunities to increase sales of MSME products. This research will explore SMESCO Indonesia's public relations communication strategy in publishing MSME programs via Instagram social media. The method used in this research. The method used in this research is descriptive qualitative. The warrant for obtaining research data was given to the Head of Communication and Public Relations at Smesco Indonesia and the Communication and Public Relations Staff at Smesco Indonesia. The research results show that external and internal communication strategies as well as managing Instagram social media accounts in promoting MSME programs are effective tools in achieving organizational goals, namely supporting economic growth through promoting MSME products and building strong relationships with various interested parties.
References
Amalia, V. (2020). Strategi Komunikasi Humas Dalam Meningkatkan Public Trust Di Perguruan Tinggi. (Studi Kasus di Universitas Nurul Jadid, Paiton, Probolinggo). Al-Tanzim : Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 04(01), 13–23. https://doi.org/DOI: http://doi.org/10.33650/al-tanzim.v4i1.812
Amalina Mubarokah, Sri Wahyuni, M. Z. (2022). Strategi Komunikasi Pemasaran Melalui Media Sosial Instagram (Studi Deskriptif Pada Akun @OSINGDELES). Jurnal Pendidikan Ekonomi: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, Ilmu Ekonomi, Dan Ilmu Sosial, 16(1). https://doi.org/DOI: 10.19184/jpe.v16i1.24614
Amarilia Shinta, & K. Y. S. P. (2021). Efektivitas Media Sosial Instagram Terhadap Personal Branding Bintang Emon Pada Pengguna Instagram. Communicology: Jurnal Ilmu Komunikasi, 9(1), 98–122. https://doi.org/https://doi.org/10.21009/COMMUNICOLOGY.021.08
Annur, C. M. (2023). Pengguna Instagram RI Tembus 100 Juta Orang per April 2023, Terbanyak ke-4 di Dunia. https://databoks.katadata.co.id/index.php/datapublish/2023/09/26/pengguna-instagram-ri-tembus-100-juta-orang-per-april-2023-terbanyak-ke-4-di-dunia
Chatterjee, Sheshadri, Kar, A. K. (2020). Why Do Small and Medium Enterprises Use Social Media Marketing and What is the Impact: Empirical Insights from India. International Journal of Information Management.
Creswell, J. W., & Poth, C. (2018). Qualitative inquiry & research design (5th ed.). SAGE Publications Inc.
Hasan Sazali, A. S. (2021). Pemanfaatan Media Sosial (Instagram) Oleh Humas SMAU CT Foundation Sebagai Media Informasi Dan Publikasi Dalam Meningkatkan Citra Lembaga Pendidikan. Jurnal Ilmu Komunikasi, 10(2), 147–160.
Inggit Yosih Pratama, T. H. (2021). Strategi Komunikasi Humas Pemerintah Kota Tangerang (Studi Deskriptif Kualitatif tentang Strategi Komunikasi dalam Penyampaian Pesan Tertib Protokol Kesehatan pada Masyarakat di Kota Tangerang). https://www.jurnalkommas.com/docs/Jurnal D0216048.pdf
Linjuan Rita Men, Y. Grace Ji, Z. F. C. (2019). Social Media Communication Strategies For Startups. In Book: Strategic Communication for Startups and Entrepreneurs in China, 84–95. https://doi.org/DOI:10.4324/9780429274268-8
Men, L.R., Ji, Y. G., & Chen, Z. F. (2020). Strategic Communication for Startups and Entrepreneurs in China. London: Routledge, UK. https://doi.org/Http:// doi.org/10.4324/9780429274268
Mira Veranita, Lukmanulhakim Almamalik, S. I. (2022). Pemanfaatan Pemasaran Melalui Media Sosial oleh UMKM Di Era Pandemi (Studi Kasus pada Usaha Mikro, Kecil, Dan Menengah di Kabupaten Bandung). Coopetition : Jurnal Ilmiah Manajemen, XIII(1).
Silvia Eka Ramadhani, Dwiki Aditama Supangkat, R. F. (2022). Pemanfaatan Instagram Untuk Meningkatkan Penjualan Produk Umkm Pada Masa Pandemi. Sawala Jurnal Pengabdian Masyarakat Pembangunan Sosial Desa Dan Masyarakat, 3(1), 47. https://doi.org/DOI: 10.24198/sawala.v3i1.35094
Yazdanifard, S. H. L. & R. (2014). How Instagram can be used as a tool in social networking marketing.
Yusmelinda Zagoto, Mutia Tri Yuliyati, Rizky Pambudi, Muhammad Cikdan, M. (2022). Peran Pemasaran Melalui Media Sosial dalam Meningkatkan Pendapatan UMKM di Masa Pandemi. Jurnal Peradaban Masyarakat, 2(1).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Nur Al Keyjia, Veranus Sidharta, Resman Muharul Tambunan
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Kebijakan yang diajukan untuk jurnal yang menawarkan akses terbuka
Syarat yang harus dipenuhi oleh Penulis sebagai berikut:
- Penulis menyimpan hak cipta dan memberikan jurnal hak penerbitan pertama naskah secara simultan dengan lisensi di bawah Creative Commons Attribution License yang mengizinkan orang lain untuk berbagi pekerjaan dengan sebuah pernyataan kepenulisan pekerjaan dan penerbitan awal di jurnal ini.
- Penulis bisa memasukkan ke dalam penyusunan kontraktual tambahan terpisah untuk distribusi non ekslusif versi kaya terbitan jurnal (contoh: mempostingnya ke repositori institusional atau menerbitkannya dalam sebuah buku), dengan pengakuan penerbitan awalnya di jurnal ini.
- Penulis diizinkan dan didorong untuk mem-posting karya mereka online (contoh: di repositori institusional atau di website mereka) sebelum dan selama proses penyerahan, karena dapat mengarahkan ke pertukaran produktif, seperti halnya sitiran yang lebih awal dan lebih hebat dari karya yang diterbitkan. (Lihat Efek Akses Terbuka).