IMPLEMENTASI KARAKTERISTIK ENTREPRENEUR MUSLIM PADA PENGELOLAAN UMKM RANCAMAYA BOGOR SELATAN
DOI:
https://doi.org/10.59664/vemar.v3i1.9536Abstract
This study aims to determine how the implementation of the characteristics of Muslim entrepreneurs in the management of UMKM in Rancamaya Village using the Important Performance Analysis (IPA) method, the variables used in this study are honesty, sense of responsibility, avoiding usury and always paying zakat, infaq and shadaqah. The results of this study indicate that Muslim entrepreneurs in managing UMKM in Rancamaya Village have implemented honest and responsible characters as evidenced by the existence of 3 indicators of honesty variables (explaining the condition of the goods to buyers if the goods have defects, explaining product details to buyers, providing scales that match the price offered) and also 2 indicators of responsibility variables (disposing of business waste in its place, fulfilling consumer orders with quality products and according to specifications). The two characters in quadrant B must be maintained so that 1 indicator in quadrant A can be implemented, namely providing the same price to consumers who buy cash or credit which is included in the variable of avoiding usury.
Keywords: Character, MSMEs, Muslim Entrepreneur
Abstrak
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui bagaimana implementasi karakteristik entrepreneur muslim pada pengelolaan UMKM di Kelurahan Rancamaya dengan menggunakan metode Important Performance Analisys (IPA). Variabel pada penelitian ini adalah kejujuran, rasa tanggung jawab, menghindari riba dan senantiasa menunaikan zakat, infaq dan shadaqah. Hasil dari penelitian menunjukkan bahwa entrepreneur muslim dalam mengelola UMKM di Kelurahan Rancamaya telah mengimplementasikan karakter jujur dan bertanggung jawab yang dibuktikan dengan adanya 3 indikator variabel kejujuran yaitu, menjelaskan keadaan barang kepada pembeli apabila barang tersebut memiliki kecacatan, menjelaskan detail produk kepada pembeli, memberikan timbangan yang sesuai dengan harga yang ditawarkan. Dan juga 2 indikator variabel tanggung jawab yaitu, membuang limbah usaha pada tempatnya, memenuhi pesanan konsumen dengan produk yang berkualitas dan sesuai spesifikasi. Kedua karakter yang berada di kuadran B ini harus dipertahankan implementasinya supaya 1 indikator yang berada di kuadran A dapat terlaksana yaitu memberikan harga yang sama kepada konsumen yang membeli cash atau kredit yang termasuk dalam variabel menghindari riba.
Kata Kunci: Karakter, UMKM, Entrepreneur Muslim
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Andra Alauf

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.