FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI INTENSI NASABAH BERINFAK PADA BSI MOBILE
DOI:
https://doi.org/10.59664/vemar.v1i1.4830Abstract
The aim of this study is to integrate the TAM theory and the construct of religiosity to examine customer intentions to use infak services in BSI Mobile. This study used quantitative approach methods with 100 population, consisting of customers of Bank Syariah Indonesia (BSI) collected from South Jakarta City. The data obtained is primary data processed through SmartPLS software with analytical techniques using the Partial Least Square method. The result of this study is that the perceived usefulness has a significant influence on behavioral intentions. The perceived ease of use has an insignificant influence on behavioral intentions. Religiosity has an insignificant influence on behavioral intentions. The perceived usefulness is a factor that influences the behavioral intention of customer infak towards BSI mobile banking. Policymakers need to have an agenda or activity that discusses more deeply about the benefits of infak especially through BSI Mobile service. To increase customer awareness of the benefits of infak. The limitation of this study is that it only uses 3 free variables and the scope of the study is only in the City of South Jakarta.
Kata Kunci: mobile banking, perceived ease of use, perceived usefulness, religiosity
Abstrak
Penelitian ini bertujuan untuk mengkaji teori TAM dan konstruk religiusitas terhadap intensi nasabah berinfak dalam layanan BSI Mobile. Penelitian ini menggunakan metode pendekatan kuantitatif dengan 100 populasi, yang terdiri dari nasabah bank syariah Indonesia (BSI) yang dikumpulkan dari Kota Jakarta Selatan. Data yang diperoleh merupakan data primer yang diolah melalui software SmartPLS dengan teknik analisis menggunakan metode Partial Least Square. Hasil dari penelitian ini adalah Perceived Ease of Use memiliki pengaruh secara signifikan terhadap behavior intention. Perceived Ease of Use memiliki pengaruh yang tidak signifikan terhadap behavior intention. Religiusitas memiliki pengaruh yang tidak signifikan terhadap behavior intention. Perceived Usefulness merupakan faktor yang mempengaruhi intensi nasabah terhadap berinfak pada layanan BSI Mobile. Pemangku kebijakan perlu mempunyai agenda atau kegiatan yang membahas lebih dalam mengenai manfaat dari berinfak terutama melalui layanan BSI Mobile. Untuk meningkatkan kembali kesadaran nasabah terhadap manfaat dari berinfak. Keterbatasan penelitian ini adalah hanya menggunakan 3 variabel bebas dan lingkup penelitian hanya di Kota Jakarta Selatan.
Keywords: mobile banking, perceived ease of use, perceived usefulness, religiusitas
References
bin Yahya, M. H. (2019). The impact of religiosity, attitude, and trust on mobile banking adoption in zakat distribution among asnaf in Selangor.
Budiman, O., & Widodo, T. (2020). Faktor Yang Mempengaruhi Niat Perilaku Nasabah dan Pengaruhnya Terhadap Adopsi Mobile Banking di Indonesia. https://openlibrarypublications.telkomuniversity.ac.id/index.php/management/article/view/11632
Cevdet Altunel, M., & Koçak, Ö. E. (2017). The roles of subjective vitality, involvement, experience quality, and satisfaction in tourists’ behavioral intentions. In European Journal of Tourism Research (Vol. 16).
Davis, F. D. (1989). Perceived Usefulness, Perceived Ease of Use, and User Acceptance of Information Technology. MIS Quarterly, 13(3), 319–340.
Dewi, N. L. P. E. P., Sinarwati, N. K., & Yuniarta, G. A. (2017). Pengaruh Persepsi Kebermanfaatan, Kemudahan Penggunaan, dan Keamanan Terhadap Minat Menggunakan EBanking Pada Mahasiswa Jurusan Akuntansi Program S1 Fakultas Ekonomi Universitas Pendidikan Ganesha. E-Journal S1 Ak, 7(1).
Irmadani, & Nugroho, M. A. (2012). Pengaruh Persepsi Kebermanfaatan, Persepsi Kemudahan Penggunaan dan Computer Self Efficacy, terhadap Penggunaan Online Banking pada Mahasiswa S1 Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Yogyakarta.
Kristianti, M. L., & Pambudi, R. (2017). Analisis Pengaruh Persepsi Kemudahan, Persepsi Kemanfaatan, Persepsi Tingkat Keamanan, dan Fitur Layanan Terhadap Penggunaan Mobile Banking Pada Mahasiswa di DKI Jakarta. Jurnal Akuntansi, 11(1), 50–67.
Latif, C. S. (2017). Minat Individu Terhadap Penggunaan Mobile Banking: Pendekatan Technology Acceptance Model (TAM). Jurnal Ilmiah Mahasiswa, 2.
Mohd Thas Thaker, M. A. bin, Allah Pitchay, A. bin, Mohd Thas Thaker, H. bin, & Amin, M. F. bin. (2019). Factors influencing consumers’ adoption of Islamic mobile banking services in Malaysia: An approach of partial least squares (PLS). Journal of Islamic Marketing, 10(4), 1037–1056. https://doi.org/10.1108/JIMA-04-2018-0065
Nurdin, N., Ningrum, R., Bachmid, S., & Jalil, A. (2021). Pengaruh Manfaat, Kepercayaan dan Kemudahan Penggunaan Terhadap Minat Nasabah Menggunakan Mobile Banking di Bank Mega Syariah Cabang Palu. Jurnal Ilmu Perbankan Dan Keuangan Syariah, 3(1), 30–45. https://doi.org/https://doi.org/10.24239/jipsya.v3i1.37.30-45
Pratama, A., Moh Saleh, F., Zahra, F., & Afdhalia, N. (2019). FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI NIAT DALAM MENGGUNAKAN MOBILE BANKING (Studi Empiris pada Nasabah Perbankan Konvensional di Kota Palu). Jurnal Akun Nabelo, 2(1), 204–2016.
Raza, S. A., Shah, N., & Ali, M. (2019). Acceptance of mobile banking in Islamic banks: evidence from modified UTAUT model. Journal of Islamic Marketing, 10(1), 357–376. https://doi.org/10.1108/JIMA-04-2017-0038
Riptiono, S., Susanti, D. N., Rhamdhani, I. M., Anggraeni, A. I., & Prasetyo, A. (2021). Parsing religiosity and intention to use Islamic mobile banking in Indonesia. Banks and Bank Systems, 16(4), 34–44. https://doi.org/10.21511/bbs.16(4).2021.04
Styarini, F., & Riptiono, S. (2020). Analisis Pengaruh Customer Trust Terhadap Keputusan Menggunakan Mobile Banking Melalui Perceived Risk dan Perceived Usefulness Sebagai Variabel Intervening (Studi pada Pengguna Aplikasi Mobile Banking Bank BRI di Kantor Cabang Kebumen). In Jurnal Ilmiah Mahasiswa Manajemen (Vol. 2, Issue 4). http://journal.stieputrabangsa.ac.id/index.php/jimmba/index
Suhartanto, D., Dean, D., Ismail, T. A. T., & Sundari, R. (2020). Mobile banking adoption in Islamic banks: Integrating TAM model and religiosity-intention model. Journal of Islamic Marketing, 11(6), 1405–1418. https://doi.org/10.1108/JIMA-05-2019-0096
Tam, C., & Oliveira, T. (2017). Literature review of mobile banking and individual performance. In International Journal of Bank Marketing (Vol. 35, Issue 7, pp. 1042–1065). Emerald Group Publishing Ltd. https://doi.org/10.1108/IJBM-09-2015-0143
Venkatesh, V., & Davis, F. D. (2000). Theoretical extension of the Technology Acceptance Model: Four longitudinal field studies. Management Science, 46(2), 186–204. https://doi.org/10.1287/mnsc.46.2.186.11926
Wardani, D. (2021). Faktor-Fakktor Pengaruh Penggunaan Mobile Banking. Jurnal Sistem Informasi Bisnis (JUNSIBI), 2(1), 15–32.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Faishal Daudshah, Fitri Yetti
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.