Kekuatan Media Sosial dalam Meningkatkan Produktivitas Mahasiswa
DOI:
https://doi.org/10.59664/vemar.v3i2.11182Abstract
This study aims to evaluate the extent to which the frequency of social media usage influences the level of academic productivity among university students in the current digital age. Initially, social media was utilized as a tool for leisure and entertainment; however, it has since evolved into a platform for learning activities, academic discussions, and the development of professional networks. Nevertheless, uncontrolled usage may lead to distractions, reduced concentration, and disruptions in students' time management. This research adopts a quantitative approach using a survey method to collect data from 100 students across various universities in the Greater Jakarta area (Jabodetabek). By employing theories such as the Theory of Planned Behavior, Self-Regulated Learning, Cognitive Load Theory, Media Richness Theory, and Time Displacement Theory, the study is designed to explore the relationship between social media usage and academic productivity. The research instrument consists of a 5-point Likert scale questionnaire, and the data analysis is conducted using SmartPLS software. The findings of this study are expected to provide deeper insights that may benefit both students and educators in managing social media use more wisely, as well as in formulating strategic measures to mitigate its adverse effects on academic achievement
Keywords: Academic Productivity, Digital Era, Learning Effectiveness, Social Media Usage Intensity, University Students
Abstrak
Dalam perkembangan pesat era digital saat ini, media sosial telah menyatu dengan kehidupan sehari-hari, termasuk dalam ranah pendidikan tinggi. Perubahan ini menimbulkan pertanyaan mengenai dampaknya terhadap produktivitas akademik mahasiswa. Studi ini bertujuan untuk mengevaluasi sejauh mana frekuensi penggunaan media sosial mempengaruhi tingkat produktivitas akademik mahasiswa di era digital saat ini. Media sosial pada mulanya dimanfaatkan sebagai alat untuk mengisi waktu luang dan mencari hiburan, namun kini telah berkembang menjadi bagian dari aktivitas pembelajaran, diskusi akademik, hingga pembentukan jejaring profesional. Namun, penggunaan yang tidak terkontrol berpotensi menyebabkan distraksi, penurunan konsentrasi, dan terganggunya manajemen waktu mahasiswa. Penelitian ini menerapkan pendekatan kuantitatif melalui metode survei sebagai teknik pengumpulan data terhadap 100 mahasiswa dari berbagai perguruan tinggi di wilayah Jabodetabek. Dengan menggunakan teori-teori seperti Theory of Planned Behavior, Self-Regulated Learning, Cognitive Load Theory, Media Richness Theory, dan Time Displacement Theory, studi ini dirancang untuk memahami hubungan antara penggunaan media sosial dan produktivitas akademik. Instrumen penelitian berupa kuesioner Likert 5 poin, serta analisis dilakukan menggunakan perangkat lunak SmartPLS. Temuan dari penelitian ini diharapkan dapat memberikan wawasan yang lebih mendalam yang bermanfaat bagi mahasiswa maupun tenaga pendidik dalam mengatur pemanfaatan media sosial secara lebih bijak, serta merancang langkah-langkah strategis guna mengurangi pengaruh buruknya terhadap pencapaian akademik.
Kata Kunci: Efektivitas Belajar, Era Digital, Intensitas Penggunaan Media Sosial, Mahasiswa Perguruan Tinggi, Produktivitas Akademik
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Nahila Iftina Putri

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.











