Skip to Main Content Skip to article

The PDF file you selected should load here if your Web browser has a PDF reader plug-in installed (for example, a recent version of Adobe Acrobat Reader).

If you would like more information about how to print, save, and work with PDFs, Highwire Press provides a helpful Frequently Asked Questions about PDFs.

Alternatively, you can download the PDF file directly to your computer, from where it can be opened using a PDF reader. To download the PDF, click the Download link above.

Fullscreen Fullscreen Off

PENGARUH BRAIN GYM TERHADAP PRESTASI BELAJAR ANAK KELAS 4 DI MADRASAH IBTIDAIYAH (MI) AL-MADANI KOMPLEK INKOPAD RW 06 TAJURHALANG KABUPATEN BOGOR TAHUN 2014

Under a Creative Commons license
Open Access

Abstract

Brain Gym adalah serangkaian gerakan sederhana yang dilatihkan pada anak untuk memberikan rangsangan atau stimulus ke otak. Stimulus yang diberikan dapat meningkatkan kemampuan kognitif, seperti kewaspadaan, konsentrasi, kecepatan dalam proses belajar dan memori, pemecahan masalah, serta kreativitas. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui pengaruh Brain Gym terhadap Prestasi Belajar pada Anak Kelas 4 di Madrasah Ibtidaiyah (MI) Al-Madani Komplek Inkopad Rw 06 Tajurhalang Kabupaten Bogor. Penelitian ini menggunakan metode Quasi Eksperiment dengan rancangan One Group Pretest – Posttest Desaign dan pada didapatkan 18 responden yangdiperoleh dengan menggunakan purposive sampling. Analisis statistik Uji Dependent T-Test pada tingkat kemaknaan 95% (p<0,05) menunjukan ada pengaruh Brain Gym terhadap prestasi belajar anak kelas 4 (p = 0,000).

Keywords

Brain Gym, prestasi belajar, usia anak sekolah

Declarations

Funding Information

UPN Veteran Jakarta

Publisher's Note

Fakultas Ilmu Kesehatan remains neutral with regard to jurisdictional claims in published maps and institutional affiliations.

Supplementary files

Data sharing not applicable to this article as no datasets were generated or analysed during the current study, and/or contains supplementary material, which is available to authorized users.