The Effect of Nutrition Education Through Animated Video and Poster Towards Body Image, Knowledge, and Attitudes of Balanced Nutrition in Students of SMAN 10 Tangerang
Keywords:
Animated Video, Balanced Nutrition, Body Image, Nutrition Education, PosterAbstract
Nutritional problems can be caused by a person's lack of information related to nutrition. Nutrition education can be one way to overcome nutritional problems that can change a person's knowledge. Education using posters and animated videos is a preventive way because it can facilitate the delivery of health. This research was conducted to determine the effect of nutrition education through animated video and poster towards body image, knowledge, and attitudes of balanced nutrition in students of SMAN 10 Tangerang. The method used in this research is Quasi Experimental with two group pre-test post-test designs. The sample in this study was 40 respondents who were divided into 2 groups, namely the poster group and the animated video group. The statistical test used is the Wilcoxon test and the Mann-Whitney test. The results showed that there was an effect of nutrition education using posters and animated videos on body image knowledge (p-value <0.05). The value of body image knowledge in the video animation group was higher than the poster group (p-value=0.019). So, it can be concluded that animated video media is more effective in increasing body image knowledge compared to poster media.References
Amar, M. I., Puspita, I. D., & Nasrullah, N. (2018). Implementasi Program Bimbingan Persepsi Positive Body Image Terhadap Pengetahuan Gizi Remaja dan Status Gizi Remaja Putri. Public Health Science Journal, 10(1), 1–11. https://journal3.uin-alauddin.ac.id/index.php/Al-Sihah/article/view/4911/4385
Ardie, H. F., & Sunarti, S. (2019). Pengaruh Media Video Terhadap Pengetahuan Dan Sikap Tentang Gizi Seimbang Pada Siswa Kelas V Di SDN 016 Samarinda Seberang. Borneo Student Research (BSR), 1(1), 284–289. https://journals.umkt.ac.id/index.php/bsr/article/view/663
Arimurti, D. I. (2012). Pengaruh Pemberian Komik Pendidikan Gizi Seimbang Terhadap Pengetahuan Gizi Siswa Kelas V Sdn Sukasari 4 Kota Tangerang Tahun 2012. 171. http://lib.ui.ac.id/file?file=digital/20320244-S-PDF-Ditta Irma Arimurti.pdf
Beatriccia, G. (2021). Pengaruh Pemberian Edukasi Label Informasi Gizi Dengan Video Dan Poster Terhadap Pengetahuan Dan Sikap Ibu Rumah Tangga Di Kelurahan Tanah Tinggi.
Cingi, C. C. (2013). Computer Animation in Teaching Surgical Procedures. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 103, 230–237. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.10.330
Eliana, D., & Solikhah, . (2012). Pengaruh Buku Saku Gizi Terhadap Tingkat Pengetahuan Gizi Pada Anak Kelas 5. Kes Mas, 6(2), 162–232.
Faza Yasira Rusdi, Hafifatul Auliya Rahmy, H. (2021). Pengaruh edukasi gizi menggunakan instagram terhadap perubahan perilaku gizi seimbang untuk pencegahan anemia pada remaja putri di sman 2 padang. 10(April), 31–38.
Handayani, A. T., Muslim, U., & Medan, N. A. (2018). HUBUNGAN BODY IMAGE DAN IMAGINARY AUDIENCE DENGAN KEPERCAYAAN DIRI PADA REMAJA DI SMA Setiap manusia terlahir dengan memiliki rasa percaya diri , namun tidak semua orang bisa memiliki rasa percaya diri yang tinggi . Demikian juga dengan rasa percaya diri . 3(1), 319–324.
Indah, J. (2021). Efektivitas penggunaan poster dan video dalam meningkatkan pengetahuan dan sikap tentang buah dan sayur pada siswa Dayah Terpadu Inshafuddin. Jurnal SAGO Gizi Dan Kesehatan, 2(2), 129–135.
Kementerian Kesehatan RI. (2019). Laporan Provinsi Jawa Barat, Riskesdas 2018. In Lembaga Penerbit Badan Penelitian dan Pengembangan Kesehatan.
Lingga, N. L. (2015). PENGARUH PEMBERIAN MEDIA ANIMASI TERHADAP PERUBAHAN PENGETAHUAN DAN SIKAP GIZI SEIMBANG PADA SISWA KELAS VI SEKOLAH DASAR NEGERI TANJUNG DUREN UTARA 01 PAGI JAKARTA BARAT.
Lubis, Z. S., Lubis, N. L., & Syahrial, E. (2019). Pengaruh penyuluhan dengan metode ceramah dan diskusi terhadap peningkatan pengetahuan dan sikap anak tentang PHBS. 3(2252), 58–66.
Masitah, R., & Pamungkasari, E. T. I. P. (2017). Body Image Remaja Effect of Nutrition Education With Animated Video on Perception of Teen Body Image. Journal of Nursing and Public Health, 5(1), 88–94.
Meidiana, R., Simbolon, D., & Wahyudi, A. (2018). Pengaruh Edukasi melalui Media Audio Visual terhadap Pengetahuan dan Sikap Remaja Overweight. Jurnal Kesehatan, 9(3), 478. https://doi.org/10.26630/jk.v9i3.961
Mifta Rahayu Mahmud, Ria Ambarwati, Sri Noor Mintarsih, Setyo Prihatin, and M. J. (2020). EFEKTIFITAS EDUKASI DENGAN MEDIA AUDIOVISUAL TERHADAP PENGETAHUAN DAN SIKAP TENTANG GIZI SEIMBANG. Jurnal Online Politeknik Kesehatan Kemenkes Semarang.
Nur Widianti, A. C. K. (2012). of Nutrition College , Volume Nomor Tahun Halaman of HUBUNGAN ANTARA BODY IMAGE DAN PERILAKU MAKAN DENGAN STATUS GIZI REMAJA PUTRI DI SMA THERESIANA SEMARANG. 1.
Nurmaria, Y. and. (2016). Pengaruh Pendidikan Kesehatan Menggunakan Media Poster,Video Dan Leaflet Terhadap Pengetahuan Siswa Dalam Mencuci Tangan Menggunakan Sabun. Jurnal Ilmiah Kesehatan, 5(9). https://doi.org/10.35952/jik.v5i9.27
Panjaitan, A. A., Angelia, S., & Apriani, N. (2020). Sikap Remaja Putri Dalam Menghadapi Perubahan Fisik Saat Pubertas. Jurnal Vokasi Kesehatan, 6(1), 42. https://doi.org/10.30602/jvk.v6i1.213
Parapat, R. G. D. V., Melani, V., Wahyuni, Y., Nuzrina, R., & Sitoayu, L. (2021). Perbedaan Pengetahuan Gizi, Sikap Dan Perilaku Tentang Visual Gizi Seimbang Antara Dua Generasi Di Gereja Gski Rehobot Kebon Jeruk Jakarta. Journal of Nutrition College, 10(2), 120–129. https://doi.org/10.14710/jnc.v10i2.29140
Rahmad, A. H. Al, & Almunadia, A. (2017). Pemanfaatan Media Flipchart Dalam Meningkatkan Pengetahuan Ibu Tentang Konsumsi Sayur Dan Buah. Jurnal Kedokteran Syiah Kuala, 17(3), 140–146. https://doi.org/10.24815/jks.v17i3.9062
Ramadhani, K., & Khofifah, H. (2021). Edukasi Gizi Seimbang sebagai Upaya Meningkatkan Pengetahuan pada Remaja di Desa Bedingin Wetan pada Masa Pandemi COVID-19. Jurnal Kesehatan Global, 4(2), 66–74. https://doi.org/10.33085/jkg.v4i2.4853
Rinarto, D. L. (2021). Pengaruh Edukasi Dengan Media Sosial Instagram Dan Youtube Terhadap Pengetahuan Gizi Seimbang Pada Siswa Sma Negeri 1 Cikarang Utara.
Riski Sefrina, L., Elvandari, M., Rahmatunisa, R., & Ronggowaluyo, J. H. (2018). Faktor-Faktor yang Berhubungan dengan Body Image pada Remaja di Karawang. Nutrire Diaita, 10, 35.
Salsabilla, H., Syah, M. N. H., & Asna, A. F. (2018). Hubungan Citra Tubuh dengan Status Gizi pada Remaja di STIKes Mitra Keluarga. Nutrire Diaita, 10(1), 66–74.
Sari, B. R. (2021). Pengaruh Edukasi Gizi Dengan Media Video Animasi Terhadap Body Image Di Sma Laboratorium Percontohan Upi Bandung Tahun 2020.
Siti Aisah, Suhartini Ismail, A. M. (2021). Edukasi Kesehatan dengan Media Video Animasi : Scoping Review. 5(1), 641–655.
Soekirman. (2011). Taking the Indonesian nutrition history to leap into betterment of the future generation: Development of the Indonesian Nutrition Guidelines. Asia Pacific Journal of Clinical Nutrition, 20(3), 447–451.
Sukiyasa, K., & Sukoco, S. (2013). Pengaruh media animasi terhadap hasil belajar dan motivasi belajar siswa materi sistem kelistrikan otomotif. Jurnal Pendidikan Vokasi, 3(1), 126–137. https://doi.org/10.21831/jpv.v3i1.1588
Tavassoli, E., Vardanjani, A., Reisi, M., Javadzade, H., & Pour, Z. (2015). The Effect of nutrition education on knowledge, attitude, and performance about junk food consumption among students of female primary schools. Journal of Education and Health Promotion, 4(1), 53. https://doi.org/10.4103/2277-9531.162349
Widya, S., & Palu, N. (2019). HUBUNGAN CITRA TUBUH, AKTIVITAS FISIK, DAN PENGETAHUAN GIZI SEIMBANG DENGAN STATUS GIZI REMAJA PUTRI Hepti Muliyati, Ahmil, Lastri Mandola. Chmk Midwifery Scientific Journal, 2(1), 22–32.
Yulinda, A., & Fitriyah, N. (2018). Efektivitas Penyuluhan Metode Ceramah Dan Audiovisual Dalam Meningkatkan Pengetahuan Dan Sikap Tentang sadari di SMKN 5 Surabaya. Jurnal Promkes. https://e-journal.unair.ac.id/PROMKES/article/viewFile/6439/5917
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Indonesian Journal of Nutritional Science

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
IJNS: Indonesian Journal of Nutritional Sciences is licensed under a Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 International License




